Saturday 19 January 2013

Merancang untuk mengambil insuran + medical card + saving

Pening untuk memilih @ mengambil insuran???

Bab nie memang kite kene ambil serious sebab die boleh jadi kite stress dan merugikan diri sendiri....

Pening....pening.....leh jadi stress!!!!!!!

Relax....kat sini saya nak share mcamane kite leh wat perancangan untuk mengambil insuran dengan hati yang tenang dan tidak terburu - buru......

Pertama sekali kita kene pastikan bajet utk kita amek insuran nie,,,,Bajet????? camne nak bajet???bajet insuran bape sebenarnye?? ok...Bajet sebenar insuran adalah 10% daripada gaji....itu yg sebaiknya,,,,jika tidak cukup 5 % daripda gaji pun sudah ok....
contoh gaji RM2000...So bajet untuk insuran rm200 sebulan untuk 10% dan RM100 sebulan untuk 5%,,,,,
Bajet nie bukan saya yg cadangkan...Bajet nie di cadangkan daripada Bank Negara Malaysia untuk semua rakyat Malaysia.....
Selepas dah tau bajet baru lah kite mintak free quotation daripada mane2 wakil egent prudential..p/s.kalau dah baca blog nie kene mintak ngan saya la.-kat blog nie ade link get free quotation..(hehehehe)...quotation nie sgt penting bagi menentukan benefit2 sebenar insuran yg kita ambil dan nilai sebenar jumlah pembayaran bulanan,......So jgn takut kalau sya mintak detail tu...ini semua untuk dapatkan nilai sebenar..
quotation nie saya boleh send by email jer...senang tak perlu jumpe untuk keterangan pertama..ingat!!!! kalau kamu tk kenal egent, sya cadangkan untuk kamu berjumpa supaya kamu lebih mengenali egent kamu sendiri..wat2 jadi kawan dgn die (heheheh)..sbb egent nie akan servis kamu seumur hidup....
bajet dah settle.....quotation dah settle dan saya faham....so camne dengan PAYMENT!!!!!!
LAST.......tentang payment nie sgt penting.... saya cadangkan untuk semua lakukan pembayaran melalui Autodebit,Kredit kad, Debit Card....jgn guna cash!!!! kenapa tk leh cash??? cash nie boleh menyebabkan kamu @ agent terlupa untuk membuat pembayaran....manusia bukan macam robot...mmg akan terlupa...kalau AUTODEBIT guna robot bank..so setiap hujung bulan die akan tolak....so tkkn terlupa....Bayar Bulanan bagus???ke bayar tahunan??? kalau saya lebih suka bayar tahunan(nie yg ade bajet lebih) kalau bayar tahunan - cash disarankan.....bayar tahunan nie tak menyusahkan kamu utk bayar setiap bulan....kene ingat kita tk semestinya sentiasa ade duit setiap bulan.....tiba2 kene berhenti kerja????mcmana byr insuran bulanan???kalau tk bayar mati la insuran saya??pening2......sebab tu saya sarankan kalau kamu ade duit lebih bayarlah tahunan....kalau tk bleh tahunan bayarlah 3 bulan sekali......

FINAL.........setelah selesai sign form insuran dan membuat pembayaran.....huh..hati kamu dan egent akan jadi lega......aku ade insuran!!!!!!!! selepas 2 week egent akan berjumpa dengan kamu untuk menyerahkan polisi dan medical card...egent akan membuat penerangan semula kepada kamu...dah tau kamu mesti lupa..hehe..jgn marah yer...ingat!!!! sila isikan borang saksi@ family terdekat untuk egent hubungi...jika ade kecemasan dia sgt membantu.......Wasiat untuk keluarga juga boleh di tulis dan di berikan kepada egent....(tidak wajib)...

terima kasih semua..........

No comments:

Post a Comment